onsdag 14 september 2011

Egna schabloner

Att göra sina egna schabloner är inte så svårt och visst är det mycket roligare att måla upp sin text eller figur på väggen i ett typsnitt och färg man väljer själv, än att köpa färdiga. Det tar inte speciellt lång tid och man behöver inte ha en massa specialgrejer. 


Man kan måla schabloner på olika sätt. Antingen stöpplar man upp dem i den färg man vill ha direkt eller så stöpplar man först upp en ljusare kulör och sedan går över det hela igen med en pensel och mörkare kulör så man får lite skuggor. Det senare kan vara bra om man vill ha en text så att den ser mer "handskriven" ut. Svårighetsgraden väljer man själv. Bra va! :)

Att skriva en text med hjälp av schabloner är praktiskt, speciellt om man vill ha den på ett ställe som är lite mer svårtillgängligt att stå vid, att man har ont om tid eller om man helt enkelt inte tycker man textar riktigt så som man vill att det ska se ut.



På min kurs nästa helg 24-25/9 kommer jag att visa mer av den här typen av schabloner och andra sätt att dekorera. Kursen handlar framförallt om äggoljetempera men jag kommer även att tipsa om andra färger man kan använda till schabloner. 

***

Just den här schablonen skulle sitta på en vägg i studentskans rum i Uppsala. Ja, vi målade om hela den lilla lägenheten. Det trodde jag inte några dagar innan vi åkte upp. Ett ryggskott dök upp och jag räknade med att enbart vara arbetsledare... Men det gick bra tack vare en naprapat som gjorde ett kanonjobb (alltså fixade ryggen, han var inte med och målade...) och för att dottern kunde göra det slitiga men så viktiga grundarbetet.

Dottern var superbra på att slipa ner garderobsdörrarna, som hade en sådan grön färg att till och med mamman blev illamående. (Ni som vet att jag älskar grönt i vanliga fall ;). 


Dottern var också lite trött på de cappuccino-färgade väggarna.


Ont om plats är det gott om i studentlyan ;)



Men det blev ljust och fräscht till slut och dottern blev glad!
Resten av inredningsjobbet kan börja!

1 kommentar:

  1. Åh, nu blev man kurs-sugen... Vilken snygg studentlya det blev! Själv har jag inte riktigt förstått att dom flyttar en dag!!??

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails