onsdag 3 mars 2010

Kär katt har många namn

När han kom till oss  ca 12 veckor gammal hette han Pekka.
Dottern ville ge honom ett annat namn.
Det kunde hon väl få, det var ju ändå hennes katt. Så namnet blev Murre.

Nu har han fått heta både Morris och Kurre eller både och. Ibland har jag hört namnet "Kattskrälle" också, men det bryr han sig inte om - Murre -vår trivselkatt.

Vi skulle väl inte ha någon katt igen. Eller? Dottern och jag tyckte vi skulle ha en katt. Maken, som egentligen är den stora kattälskaren här hos oss, tyckte inte vi skulle ha en katt, just då, vi hade ju hund (och?). Sonen var liten så han tyckte väl som sin mamma, tror jag ;)
Vi gjorde en kupp, dottern och jag, fast vi inte tänkte på det. När maken var på en golfhelg och hade roligt med sina kompisar, studerade jag och dottern annonser. Där var det en som var intressant. Vi ringde, åkte dit, slog till och vips var vi med katt. Hur enkelt som helst.
Maken då? Ja, är man inte hemma utan ute och roar sig, då får man skylla sig själv ;)

Murre "tog plats" direkt. Fanny blev hans nya mamma.

Ibland tyckte hon väl att han var ivägen.
Men för det mesta samsades de hur bra som helst.

Murre lärde sig av Fanny att man ska ligga "mitt i vägen" för där är det mysigast och där händer det mest saker.

Å det är ju så gott med en härligt lurvig "kudde".


Nu finns inte hans härliga kompis hos oss längre så Murre är ensam herre på täppan. Just nu ska väl tilläggas, man vet aldrig med oss. Tycker det är för lite husdjur här nu...

Nu är Murre-Kurre glad för nu kan han äntligen gå ut igen efter denna kalla vinter. Undra vad han drömmer om....


...kanske soliga, varma dagar när man kan sitta och spana. Mmm, gott för en trivselkatt!
Idag säger jag och familjen ett stort Grattis till vår kattvän som fyller hela nio år!





8 kommentarer:

  1. Mysig katt ni har. Jag kunde inte vara utan katt länge heller. Saknas något. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  2. Åhhh, vilken söt katt! Han ser så klok och duktig ut:) Jag har ingen egen katt...men har tre stycken i min närhet! Harry, Luna och Dolly heter dom!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Gosa ett Grattis till katten på sin födelsedag från mig!

    Jag hade en katt som hette Morris. Såg ut så där; gråspräcklig med vit bringa ben och nos och så hade han en vit svansspets också.

    Ja man behöver lite djur omkring sig. HAr man väl haft retriever så är det nog svårt att vara utan.
    Själv kan jag inte se mig själv utan någon labbe i släptåg! :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar mysig kisse!! Jag bara älskar katter, det är mitt favoritdjur över allt annat. Tyvärr är maken allergisk så vi kan inte ha nån kisse...Tur att jag har min huskatt på bloggen iaf ;)
    Ha det gott!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. eva nordström4 mars 2010 kl. 22:18

    Hej! Oj då är Murre så gammal plötsligt. Ja, han är en go katt. Vi längtar allt också efter en liten mjuk vän. Just nu får vi nöja oss med grannkatten, en randig kelsjuk kille, som kommer över till oss ibland. Han känner nog att vi gillar honom för vi pratar mycket med honom. Hemma har han fått konkurrens av en liten babykille som heter Harry.
    Vi får se om det kanske blir en ny katt så småningom.
    Kram från syrran Eva

    SvaraRadera
  6. åh grattis grattis till er mojjekatt! hoppas han blir ordentligt firad! :)

    Ha en fin helg!
    Kram pernilla

    SvaraRadera
  7. Vår lilla buskatt har även hon många smeknamn och av sin bästis hunden har hon lärt sig en del hundfasoner som att ligga mitt i dörröppningar eller under bordet...Hon "pratar" väldigt mycket om vad hon varit med om ute på sina strövtåg och maken uppskattar inte alltid hennes tjat ;)) Och i förra veckan var det en fröjd att se henne "rejsa" runt som en galning i vårsolen så nog är även hon lycklig över att denna långa vintern verkar lida mot sitt slut.
    Provade en period att vara utan husdjur men den blev kort - det fattas verkligen något hemma då.
    Ha det skönt i vårsolen // Allis

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails