torsdag 19 maj 2011

Historien om rosen som försvann

För flera år sedan såg jag en underbar ros i en tidning. Rosen Ghislaine de Féligonde. Av någon anledning fastnade namnet i mitt huvud och jag tänkte länge att den skulle finnas i min trädgård.

Nu blev det inte så, den försvann ur mitt huvud efter ett tag och än så länge har det inte funnits några rosor i Vilda trädgården. Vilket ju kan tyckas vara en mindre skandal, så i år skulle det äntligen bli ändring på det!



Bilden är lånad från odla.nu


Jag åkte till en plantskola i Rödbo strax utanför Kungälv (ett underbart ställe, besök om ni kan!)
och sa att jag var intresserad av en vit buskros. Fick till svar att det finns mängder av olika, vad var jag var ute efter?
Ja, vad var jag ute efter? Åkte hem och tänkte ett tag, bläddrade lite i böcker/tidningar och kom fram till att jag skulle ha en vresros som passar bra här på kusten, valet föll på Blanc Double de Coubert. Skulle den kunna passa? 
Tillbaka på plantskolan var de alla upptagna så jag gick omkring och tittade själv på alla rosor. Mängder av rosor i alla möjliga former och till slut hittade jag min vresros.
Men...nä den såg inte ut som jag hade tänkt mig, alldeles för grov och klumpig. Tillbaka till ruta ett alltså!

Gick en ny runda och tittade på alla rosorna igen. Och så...
...där såg jag den, precis en sådan jag hade tänkt mig. Höll upp den, kände på den och tänkte -Undra vad det här är för ros? 
Ja,vad tror ni det var?
Javisst, såklart det var en Ghislaine de Féligonde!
Visst var väl det konstigt, att jag valde den bland alla dessa mängder av rossorter?

Jag gick omkring med rosen en stund i famnen och ville liksom inte skiljas från den (nu när jag äntligen hittat den), men skulle den trivas hemma hos mig, var den ett bra val?
I samma stund blev plantskoleägaren ledig och efter vi pratat en stund tyckte han att jag gjort ett jättebra val.

Så nu finns det en Ghislaine de Féligonde hemma hos Vilda.
Jag hoppas så innerligt att de kommer att trivas tillsammans!



Jag kan ännu allt för lite om rosor. Tar mer än gärna emot tips om ni har några om denna fantastiskt underbara lilla goa ros.

Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅ den känner jag igen, har också velat ha den, tycker den är så fin!!! Har tyvärr inga riktigt bra tips, vattna bra denna första sommar och plantera den rätt djupt så tar den väl sig. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. vi har flera stycken Ghislaine här. Ska försöka få upp dem ungefär som en klätterros. Jag föll som en fura för dem på plantskolan precis som du. De har alla överlevt de sista båda vintrarna så de klarar en del.

    SvaraRadera
  3. Mm...visst är det lustigt livet,en del saker poppar upp med en hälsning om att det finns en mening med allt :)

    SvaraRadera
  4. Inte konstigt alls att den hamnade i din famn! Den ser helt underbar ut. Den där måste jag leta efter nästa gång jag kommer till Zetas!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig historia!

    Superfint, kan tyvärr inte så mycket om rosor men odlar ju gärna :).

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  6. Så underbart! Denna ros var ju helt klart ämnad för dig! Okänd för mig men den ser ljuvlig ut, förra sommaren hittade jag "min" ros: Stanwell Perpetual som jag planterat intill uteplatsen för den blommar hela sommaren och luktar underbart. Vilken trevlig kurs du varit på, Nääs är så vackert! Bra att du påminde mig, ska ta en tur dit snart.
    Ang. "huset på kullen" så är det vårt boningshus och frågan om vad vi ska ha det till är kanske egentligen bara en tanke som följer oss... alla ungar är utflyttade och att bo två personer på 200 kvm med stor trädgård plus stort garage med övervåning känns lite "överkurs" om du förstår vad jag menar. Ändå kan vi inte tänka oss att byta detta mot nåt annat hus efter många år av husrenoveringar med våra fd. - detta är liksom vårt sista husprojekt i livet (så känns det iaf nu ;)) annars får det bli någon helt annan boendeform men vi är nog inte riktigt klara här än...
    Tack för din fina kommentar, kul att ha bloggvänner som bryr sig!
    Ha en fin söndag!
    Kram Allis

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails