torsdag 9 juni 2011

Vilken färg är du?

Det slår nästan aldrig fel. När jag kommer in i en butik dras ögonen först till de blågröna färgerna. Det kan vara porslin, tyger, växter, kläder eller förpackningar av olika slag. Mina ögon hittar alltid först det blågröna.


Färger, överallt finns det färger som påverkar oss på olika sätt



Är det då bara blågrönt hemma hos mig? Nej, såklart inte. Det skulle nog bli tråkigt och enahanda. Men jag är definitivt en person som gillar blå och gröna toner i mängder av kombinationer.


Vilket min dotter har koll på, så av henne fick jag häromdagen en stor och härlig pajform i grönt och vitt. Den ska fyllas med smulpaj, rabarber och stora röda jordgubbar...




För även rött är en favorit. De röda färgerna är som små utropstecken som man blir pigg utav.
Som min nya fina ryggsäck som maken gav mig i födelsedagspresent för ett tag sedan.



Min syster har också koll på vad jag gillar för färger. Som denna badväska jag fick av henne.


Väskan är tillverkad på hennes jobb, gjord i mjölbatik och handtryck.
Vill du veta mer om mjölbatik kan du läsa här



Tänk om hela världen var svartvit? Med kanske bara lite olika grå toner att frossa i?


Tur att färger finns! Vilken färg är du?



Till sist en liten söt historia
Bruna ögon.
För många år sedan satt vi i bilen, jag o sonen (fyra år) i framsätet. 
Där bak satt den 11-åriga dottern och en kompis till henne.
Tjejerna satt och pratade om olika ögonfärger och kompisen säger: 
- Ni två där framme har precis lika bruna ögon, det syns att ni är släkt!
Sonen är tyst en liten stund och säger sedan: 
- Ja vi här framme är släckta och ni två där bak är tända! 
:)

11 kommentarer:

  1. Jag är lila,turkos och vinröd... Mittkök är lila,jag vill klä mig i tukost om jag kan och vinröd är den färg som ger mig näring :)

    SvaraRadera
  2. Söt historia om ögonfärger! Jag gillar rött mycket, men sen också just blågrönt och den färgen har faktiskt badrummet fått i vinter och det är uppfriskande, innan var det blekgult.. och på hus är jag tokig i ockraorange på dörrrar och fönster..kram Sophia

    SvaraRadera
  3. Hej Maja! Vi har suttit här på jobbet o tittat på dina fina bilder. KUL att badväskan kom med. Tack för det. Hoppas du får användning för den. KRAMAR från Eva & Linkärvarna:o)

    SvaraRadera
  4. Jag är en blå/grå människa. Fast mest omedvetet. Ingen färg jag egentligen "vill" ha men nog är det tröjor mm i den färgen jag kommer hem med! Så det är väl min färg ändå! :)

    SvaraRadera
  5. Det där med mjölkbatiken verkar lite kul. Fin väska blev det också.
    För min egen del ser jag först orange och rött. Älskar färg överhuvudtaget. Häromdagen satt vi och tittade på ett program om Afrika, då sa min man att du hade nog trivts med de färgglada kläderna de har där. Och det hade han rätt i.

    SvaraRadera
  6. Jag är just nu iaf väldigt rosagrön men gärna en blandning med vitt, mörka träslag och sten :)

    Det är så viktigt med färger och jag försöker alltid tänka på att omge mig med sånt jag gillar, man blir mer harmonisk tycker jag.

    En sån söt barn historia!

    Ha en fin helg, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. De är ju för söta! Barnen alltså ;))
    Alltså jag har ju alltid haft och kommer nog alltid att ha nån speciell "relation" till det blåa... lite hav, himmel så där - det är nog vid dessa hyllor jag ändå fastnar även om andra färgeskalor kan se läckra ut... Kul fråga, det sista har det funnits mycket rosa/grönt/vitt som ser så fint ut men det kommer ändå inte med hem.
    Ha en skön junivecka!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Just nu är de pastelliga färger dom gäller här hemma...somrigt och fräscht! Nya favoriten är den duk som jag köpte på GEKÅS för 2 vecor sedan.

    Vilken söt liten historia från bilen! =)
    Må så gott, Kram Lina, Lilla Huset På Berget

    SvaraRadera
  9. Hej där vännen! När jag var ca 11 år blev jag avmålad av konstnären Erling Johansson och han sa att jag hade väldigt mkt blått i mig :) Det har nog varit min absoluta favoritfärg genom åren! Den enda färg man nog inte hittar hos mig är gult, men nu har jag tom. börjat fantisera om en gul tröja eller nåt annat nu till sommaren...
    Vilket kul minne från bilresan! En riktig höjdare :)Ha det gott! Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Hej! Vilket jättejobb ni gjort med ert torp och vad fint det blev. Gillar blått, blågrönt, gröngrått och grått! Måste ta mig i kragen så att det inte blir för trist när jag färgsätter :)
    MVH, http://www.elinsstuga.blogspot.com/

    SvaraRadera
  11. Det var krångel när jag skuller skicka en kommentar, så det kan hända att du i slutändan får fler likadana kommentarer ;)
    /Ankan (elins stuga)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails