lördag 30 oktober 2010

Hej då vår isländska vän

Det har varit en intensiv vecka med mycket jobb på dagarna, tapetsering och målning av väggar och golv i sonens rum på kvällarna. Men det som har tagit mest av min tid,  i allafall rent känslomässigt är ändå att vi nu har sålt vår fina vän från Island.

Kolbrún eller Kolan som vi oftast kallar henne, kom till oss från Island 2005. En riktigt liten pärla som blev vår dotters allra bästa vän.
Dottern var då 15 år och från första dagen tog hon fullt ansvar för sin häst. Och då menar jag fullt ansvar. Aldrig att hon klagade eller sa -Kan inte du åka till stallet idag mamma?

Nu var jag ju ändå inblandad förstås. Det blev kurser och tävlingar, skogsturer och horsemanship. För att komma till olika platser fick jag lära mig att köra häst i släp och ibland backa med det också.  Det var varma overaller och kalla tävlingsbanor. Kaffe i termos och mackor gjorda i ottan. Peptalk och sedan nervösa minuter när de var inne på banan.

Nu är den tiden förbi och det är ju så det är. Nu är det utbildning för dottern som gäller och en egen häst hinns inte med. En fin häst kan inte bara bli stående. Även om det är en kär familjemedlem. Den måste få leva ett aktivt liv. Så resonerar vi och därför har nu Kolan fått ett nytt hem och vi tror och hoppas att hon får det riktigt bra. För det är hon värd - Kolan med de snälla bruna ögonen.




Kanske någon gång får dottern och jag tillfälle att återigen uppleva en tur till Island, som den vi gjorde 2003. Det var ett riktigt äventyr. Fantastiska hästar och landskapet är ju bara så underbart.

7 kommentarer:

  1. Åh så trist att skiljas från sin vän...

    Natta...
    Emma

    SvaraRadera
  2. Tack för din fina kommentar hos mig!
    Slutet gott... kan ju passa både där och här ;)) Klokt resonerat och beslutat, hoppas innerligt att er söta isländska vän får det härligt även i fortsättningen!
    Ha en go söndag!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  3. Ett svårt men förmodligen klokt beslut. Väldigt vacker islänning vad jag kan se. Vi lånar ut delar av vår stora äng till grannstallets islänningar men en har fått svåra allergier och en annan har fölat i sommar så vi har inte sett så mycket av dem, tyvärr.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Så bra att det ändå löst sig på ett bra sätt med Kolan.
    Ja, nu är det ombytta roller... nu är det vi som står i kalla ridhus och håller andan när Linnea flyger över hinder och från att ha sagt nej till allt vad tävlingar heter, nu anmäler sig till varenda en som hon hittar.
    Dock slutade dagens KM-hoppning med att hennes Sally vägrade vid sjunde hindret. Det gjorde dock inte Linnea. Hon flög iväg och landade med bakhuvudet rakt i bommen. Där tog dagens tävling slut. Men det gick förhållande vis bra ändå - "bara" en rejäl huvudvärk som resultat.
    Kra Annette

    SvaraRadera
  5. Åh, förstår att det är en känslomässigt process som är jobbig. Fint att ni har haft så många fina stunder med Kolan. Dem kan ni alltid bära med er som tur är.

    En stor kram till er!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Djur eller människa, de spelar ingen roll, de är alltid lika svårt att skiljas från en vän! Men som du skriver förtjänar ju Kolan ett aktivt liv, och eftersom hon är er så kär är detta de bästa...

    Må så gott & ha en fortsatt bra vecka!
    Kram, Lina

    SvaraRadera
  7. Sälja hästar är det värsta som finns även om man med förnuftet vet att det är bäst. Jag har gjort det några gånger så jag vet hur det känns. Men det är förstås helt rätt att en häst mår bäst av att bo in en aktiv familj.
    Jag har påbörjat mitt andra hästliv och har igen hästar det är så ROLIGT.
    Jättefin blogg, jag hittade hit från Lailas Fagerdala, återvänder.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails