torsdag 7 oktober 2010

Renoveringsresan, del 4: Allt på en gång, hela tiden!

Det har varit lite svårt att komma vidare i renoveringsresan. Det finns så mycket att berätta och jag kan ju inte ta med allt, då blir det liksom så många delar, kanske uppemot 20 (!) - och vem orkar hålla på så länge? Inte jag och inte ni läsare heller tror jag. :o)
Så jag begränsar mig och vill någon veta lite mer detaljer, så fråga gärna. Jag svarar!

Att ta sig an det här huset var verkligen ett mycket större jobb än vad vi hade trott. Som tur var hade vi riktigt bra snickare och andra hantverkare som hjälpte oss med byggandet. Men som om inte detta var tillräckligt passade jag dessutom på att börja en 2-årig utbildning till dekorationsmålare på heltid, samtidigt som jag hade kvar mitt jobb på 30%. Knas? Ja, det kan man väl säga.
Men det var en spännande resa, nu började ju allt ta sin form!

Ni kanske undrar hur interiören såg ut innan vi satte igång. Här är en (ej skalenlig och dålig kvalité) skiss hur det såg ut vid övertagandet.


Till vänster bottenplan, höger loftet.
Det vi rev vid renoveringen var alltså de två rum längst till vänster på skissen. Benämnt kök och rum. De andra rummen ligger i den gamla delen och rumsindelningen där är fortfarande intakt.

När vi hade tagit bort all panel på den gamla delen fick vi också se att huset hade breddats vid något tillfälle och att takets hade höjts - hela den gamla delen var inte gjort av timmer utan vissa delar hade plankstomme.
Men allt inspekterades av Anticimex och de kunde bara konstatera att den urgamla delen av huset var i bra skick. Puh!



Det "enda" vi skulle byta var syllen och som tur var hade en våra snickare en kunnig farbror som kunde hjälpa till med det, så det gick förvånansvärt lätt. Jag var rejält nervös innan huset lyftes och de nya stockarna var på plats. Men vips så var det klart.


När man ser den här bilden med sonens lilla leksak förstår man att vi har hållit på länge. Sonen som är tonåring nu och fortfarande är inte huset klart...


Den nya delen byggdes upp och där var det riktigt spännande att se om våra egna tankar verkligen skulle funka. Höll ritningen? Skulle allt få plats? Kök, matrum, badrum, tvättstuga, hall och ett litet sovloft.



Under tiden som snickare höll på där ute vid huset satt inte vi och rullade tummarna direkt på vår lediga tid. Frågorna haglade över oss ständigt: Vad skulle vi isolera med, vad skulle vi ha för uppvärmning, tegel, spis, kakel .... Hur skulle vi göra med de gamla fönstren och dörrarna? Vad kunde behållas och vad behövdes nytt? Tusen miljoner frågor och nästan lika många svar.

? ? ? ? ?

Men slut blev i allafall frågetecknen mindre och mindre.
Nästa gång ska jag berätta lite mer om valen vi gjorde.

3 kommentarer:

  1. Nu fastnade jag för ett par andra saker än renoveringen.
    Vad kul det lät att gå en så omfattande kurs i dekorationsmålning!
    Kunde inte heller låta bli att skratta när du skrev om tiden och sonens leksak :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Oj, ja vilket pronjekt ni genomfört! Vi håller just nu på att undersöka om möjligheterna att bygga ut. Vi är ju bara i början av allt, men de är spännande och jag har ju redan en inre bild på hur allt ser ut när de är klappat och klart! Grågan är väl om min make har de? =) Troligen inte. Dock är de han som ska göra de mesta själv eftersom han är snickare. Så med lite tankeöverföring blir de nog bra!

    Trevlig helg! Kram, Lina

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för din söta kommentar hos mig!
    Så spännande, kul och intressant läsning för en ständig renoverare som mig ;)) Ser fram mot fortsättningen...
    Ha en härlig fredag!
    Kram Allis

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails