söndag 20 mars 2011

Lite om allt möjligt

Idag fick jag skriva rubrik och ingress sist, för jag visste inte riktigt vad det skulle bli. Ibland får bara tankarna fritt utrymme och så får man se vad det blir. Så idag blir det lite om allt möjligt.


Stockholm  för några helger sedan



Vi bodde i en lägenhet i det här huset...som förde tankarna till två av mina absoluta favoritstäder:



De röda husen i Bologna.....





...eller de röda husen i Köpenhamn. 
Ja, jag gillar att fotografera röda hus! ;)



På väg från lägenheten ned till tunnelbanan råkade jag få syn på den här lilla butiken.


Då kom jag att tänka på bloggvännen Laila, Fagerdala Trädgård, som jag precis innan pratat med och som tipsade mig om att börja jonglera för att stärka mina onda axlar och nacke. Här fanns en hel butik fylld av bollar i olika storlekar. 

Men bollar hade jag redan, som jag hittade på vinden bland sonens alla prylar.
Så nu försöker jag hålla alla bollar i luften, ja två åt gången, men lätt är det inte! ;)




Vi promenerade mycket i Stockholm. En tur till Rosendals Trädgårdar på isiga vägar. Vi satte oss i en av växthusen och tog en värmande soppa, tittade ut på de fina omgivningarna  och drömde om vackra och rufsiga trädgårdar, innan vi fortsatte in mot centrum igen.



Bokrean hade vi inte hunnit med i Göteborg så det fick bli ett besök i en bokhandel i huvudstaden istället. Fick bland annat tag på böcker om lata strövtåg i Europa och om katters språk och beteende.
Sedan hamnade jag (som vanligt) på icke-bokrea-avdelningen också.
Tummade på en bok en stund, har ju hört så mycket om den, inte minst från många bloggare.
Trädgårdsboken "En lisa för själen". Den åkte med hem.

Det är den första trädgårdsbok jag läst från pärm-till-pärm i ett sträck. Tågresan Sthlm-Gbg var räddad.
I boken finns vackra bilder och sköna ord som "frossa i form och färg", " i trädgården får alla sinnen stimulans", "det är i pausen det händer", med mera med mera...




Jag satt på tåget, läste boken och tittade emellanåt ut på landskapet som susade förbi i X2000-fart. Funderade och kom att tänka på att jag alltid önskat att känna ett lugn i trädgården, att den ska ge mig energi. Har ofta undrat hur man hittar det där rofyllda och inte bryr sig om grannars nyfikna blickar som jag tycker så illa om. Kanske har jag fått en del nya tips.  En tilltalande bok iallafall.



Väl hemma igen och vi har fått in ett yrväder.
Ett yrväder som vill vara med där allt händer och ska kolla på allt vad vi gör och hur vi gör det (inklusive att skriva blogginlägg :)



En riktig sötnos är han vår lille Norska skogkatt, nu 15 veckor gammal.
Fenix of QurMel 


Men....det är ju husses katt och eftersom husse är en riktigt hårdrocksfan, så har han här hemma fått namnet Zakk efter Zakk Wyld, från hårdrocksbandet Black Label Society :)





Ha en skön härlig söndag!

5 kommentarer:

  1. Meen du! Sicken liten sötnos, er Zakk! Det syns nästan på honom att ni kommer att ha mycket skoj ihop framöver ;))
    Och vilken härlig Stockholmshelg du haft, ett besök där är alltid gott oavsett årstid. Nu blev jag riktigt sugen på att ta en tur dit, länge sedan sist... fast jag hade en intensiv tid med besök dit för några år den då dottern pluggade där i tre år.
    Lycka till med jonglerandet - hoppas det får önskad effekt på dina axlar!
    Med önskan om en fin söndag!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  2. Det låter som ni har haft det riktigt trevligt! En tur i bokhandeln är aldrig fel, det är dock lätt som sagt att falla in på ickerean där det också finns såå många härliga böcker att försvinna i, är själv en bokslukare :).

    Han är helt underbar, så härligt att få en ny familjemedlem att busa med och skämma bort.

    Ska nog tänka på det där med hårdrocksnamn om vi får kull i sommar, det var en bra idé.

    Hoppas nacke och axlar uppskattar bollandet!

    Ha en bra söndagkväll och start på veckan /Marie-Louise

    SvaraRadera
  3. Kul att du hittade + gillade min bok. Klart du får lägga till mig - och välkommen tillbaka. Jättehärliga bilder från Stockholm förresten!
    Allt gott,
    Eva

    SvaraRadera
  4. En tur ger alltid lite inspiration både till blogginlägg och annat! Trädgård skulle jag verkligen vilja satsa på, men det kommer alltid något "bygge" i mellan... Med hopp om fler spirande inlägg i vår!//Värmländska Mitt Egnahem

    SvaraRadera
  5. Vilken katt! Finaste skogskatt jag sett!
    Hoppas verkligen att jonglerandet löser upp muskelspänningarna!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails