onsdag 2 mars 2011

Planera, plantera, planera, plantera...

Denna lediga onsdag tog jag äntligen mig tid att åka till handelsträdgården. Nu ska det bli roligt att bli jordig om händerna igen.


Nu är det inte så att jag kan bli jordig om händerna utomhus, nej det dröjer, det är hårt och isigt fortfarande. Men pelargonerna har tagits fram, och är nu sådana där "vackra" pinnar som ska få lite ny jord.

Från handelsträdgården blev det förutom jord, två nya pelargoner, samt rejäla timjan- och oreganoplantor till köksfönstret. Dessutom följde det med en otrolig odlarlust därifrån också. Så nu ska det planeras, planteras och längtas till vår. :)
-Men vad är det för bilder hon visar idag då?, undrar ni kanske. Det är väl varken pelargoner eller timjan???!!

Stämmer. Det är bilder på två härliga Ranunkelplantor jag köpte i januari. Hade önskat att de skulle stå där fint och lysa i vintermörkret tills jag kunde plantera ut dem.


Det gick inget vidare. De stod i kanske tre veckor sedan tröttnade de bara. På vad vet jag inte. Att vänta på våren kanske. 
Där de köptes fick jag inte så mycket hjälp om hur de skulle skötas, men i handelsträdgården jag var på idag, fick jag veta att det helst vill stå ute men de tål ju inte frost - så jag ska skaffa nya och plantera direkt i trädgården nästa gång. Eller ska man fröså Ranunkel?  

Visst är de vackra?!

De förgyllde i allafall köksfönstret ett litet tag ;)






***




Imorgon tänker vi på vår lille kattvän Murre som skulle blivit tio år.


Bilden är från i höstas där han satt och lapade sol i trädgården.  

10 kommentarer:

  1. Här ägnades också helgen åt att plantera om pelargoner och fuchsior. Nu är det bara att hoppas att vi får finfina blommor till sommaren! Förra sommaren var en usel pelargonsommar så jag hoppas på den kommande.

    SvaraRadera
  2. Mmm...härligt me färg. Jgag vill oxå greja med pelargonerna. FFunderar på att ta sticklingar...men...känns aldrig som rätt tidpunkt...

    SvaraRadera
  3. Så härligt med lite inspiration från handelsträdgården - det är ju ett vårtecken det också!
    Ranuklarna är härliga! Vilken färg!
    Och lilla Murre... han kanske myser med min lilla Mongo där uppe i katthimlen ;))
    Ha en go kväll!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  4. Mina pelargoner får vänta ett tag till, de som överlevt mörka vintern.

    Ranunklerna är verkligen vackra färgklickar och även fotona du tagit av dem! Murrebilden är också fin. Husdjur blir verkligen ett med familjen och saknaden stor då de är borta!

    SvaraRadera
  5. Ja, visst är längtan stor efter lite varmare ute och planteringsväder...hoppas, hoppas, snart!

    SvaraRadera
  6. Jag borde kika på mina pelargoner...men var ska jag ha dem? Det är så många...för mig iallafall. Och du, jag älskar ranunklar, så fina.

    Grattis till Murre, man har ju födelsedag även om man inte är med längre. Mina ungar sa att "morfar har fest i himlen, med sina kompisar". Och om min mormor " då får vi sjunga upp mot himlen, så hon hör!" Och vi är inte religiösa eller så, det har de funnit på själva. Lite gulligt...

    kram
    Emma

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga bilder det blev, de första var nästan härligare än den där man såg vad det föreställde :).

    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  8. Visst är det "farligt" att gå in i en plantskola så här års! Hoppas det går bra med dina sådder!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  9. Bernhard och Malvina - så fina namn! Och de låter som ett klokt och rart gammalt par ;))
    Så gott att den lilla pälsbollen har kommit "hem", då har du ju fullt upp - bara mys på!!
    Tack för dina kloka ord och fina omtanke - jag ska uppdatera om vad som händer framöver.
    Önskar dig en fin start på veckan med ett fång bamsekramar // Allis

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder och härliga färger! Sånt behövs nu när det är ruggit och snöigt ute idag.
    Gillar de busiga bilderna!! :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails