söndag 23 oktober 2011

En samlarsjäl


-Ska du ha den här lastpallen? Du kanske kan bygga några fågelholkar (hahaha...).
Ungefär sådär låter det när det blir över diverse material på jobbet. För jag samlar ju på mig lite av varje. Lastpallar har det väl bara varit en gång. Men till fågelholkar? Nä, det har jag aldrig byggt. 

Vid en middag på en kick-off, satt de tjärade snören runt servetterna vi fick. De luktade härligt och jag samlade på mig flera stycken.
-Vad ska du ha dem till??? Frågade någon...
????
Sådär kan man väl inte fråga, jag vet väl inte vad jag ska ha dem till. Just nu alltså,  men jag kommer att veta...senare...just nu vill jag bara spara dem.

Så jag sparade dem. Ett tag. Eller det kanske var några år. 


Nu har jag fått användning av mina tjärade snören, som fortfarande luktar gott :)

De passade perfekt till mina tre keramikknappar som jag satt upp på väggen.


Tripp Trall och Trull
alla fick de tjärade snören på sig innan de åkte upp på väggen.


***

I helgen har vi varit på tippen med en massa bråte.
Jodå, jag kan göra mig av med saker också. Det känns befriande det med. Men jag är väldigt noga med att det som inte är trasigt det ska till insamling och inte slängas bara rakt av. Som sonens gamla cykel som stod väldigt nära släpet och höll på att åka med. 
Nej! Stopp! Den ska inte slängas! 
Tänk det kanske finns någon liten talle därute som behöver precis just en sådan cykel. Den är ju inte trasig.

-Jaja, OK sa käre maken lite matt, -fixar du det då, att lämna in den på ett ställe så den lille tallen får sin cykel?

-Jajamensan
Det kändes bra. Ända in i samlarsjälen :)



Ha en härlig vecka! 
/samlarmaja

8 kommentarer:

  1. Så häftiga knappar! Har du gjort dem ?

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är de häftiga!
    Det är inte jag som har gjort dem. Har fått dem av min syster och de är tillverkade på en keramikverkstad som hon jobbar i emellanåt.
    Knapparna är ca 9x9 cm.

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig - mycket :) Mitt förråd är proppfullt med all sköns grejs och jag kommer säkerligen att dra hem fler saker. Från jobbet tog jag tomma pepparkaksburkar i plåt - jättefina och perfekta att förvara småsaker i.
    Ha en bra vecka i höstmörkret!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev med snörena! Och vilka fina knappar!! Glömde att säja det viktigaste ;)

    SvaraRadera
  5. Så fina knappar med jättefina tjärade snören :))
    Hälsar Lotta :)

    SvaraRadera
  6. Vad fina dom blev kära syster! Måste säga till Maarit att kika in på din blogg också. Och jag säger bara det - tjärade snören ska det ju va!!

    Hälsn o kram från Eva Anonym

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails