måndag 17 oktober 2011

Fina dagar

Vi hade några fina dagar på Österlen i juli, min man och jag. Här är lite bilder från en av dagarna på den turen.



Vi bodde på Borregården, ett B&B mitt emellan Simrishamn och Ystad. Mycket trevligt ställe!


Efter frukost blev vi sittandes en stund med en kopp kaffe och funderade på vart vi skulle åka.

Det finns både galleri och café på gården. Det gillade vi! :)


Först blev det ett besök på Keramika Fantasia med jättefin keramik som precis föll oss i smaken.
Vi hittade varsin ny kaffemugg som fick följa med hem.

En har öra och en är utan, kan ni gissa vilken som är min? 


Därefter blev det ett loppisbesök, inget roligt ställe så där tog jag inga bilder 
och jag har glömt vad det heter - lika bra det.

Sedan var vi så fikasugna och då hittade vi detta härliga ställe.
  Backagården, som blev mitt favvofikaställe på denna resa. 
Åh, en sådan underbar plats. Här stannade vi lääänge.

Utställning på Backagården...

...växthuset...

 ...och Trädgården. Här satt vi och fikade länge, länge...

Jag ger Backagården fyra kanelbullar av fem! 
(i min helt ovetenskapliga fikatest som jag roar mig med ibland :) 





Till slut lyckades vi ta oss vidare och då blev det en tur ner till Kåseberga och en titt  på skärmflygare.

 

Sent på eftermiddagen tog vi oss upp till Simrishamn och hann med ett snabbt besök 
i Apotekarns trädgård, innan vi åkte tillbaka till vårt B&B 
och avslutade med en härlig middag i solnedgången mitt i det vackra Österlenska landskapet.


Apotekarns trädgård

Vi gillar Österlen och åker gärna dit igen. 
Kanske hittar jag ett nytt fikaställe nästa gång...och vem vet, 
det kanske blir fem kanelbullar då. :))



Men...

...hur var det nu, vilken var Majas kopp?
Koppen utan öra, såklart! :)

3 kommentarer:

  1. Härliga bilder från Österlen, jag förstår att ni trivdes! Fantastiskt växthus :) Kram, Lotta

    SvaraRadera
  2. Åh - nu längtar jag efter sommar igen. Jag är ju skåning från början och jag bara älskar Österlen.

    SvaraRadera
  3. Men du! så härligt att få följa med till Österlen så här på morgonkvisten, lagom till andra koppen kaffe ;)) Underbara bilder som det var lätt att förlora sig i för en stund och glömma det gråtrista blåsandet utanför fönstret här, tack för det!
    Vet precis vad du menar med att du hellre tar tåget, finns det tid så är ju själva resandet en upplevelse i sig - inte bara slutmålet. Jag tänker så bra, och njuter, medan jag lugnt och bekvämt låter landskapet fara förbi utanför kupéfönstret och.... oj vad jag blev sugen på att ta mig en liten tågresa snart ;))
    Tur ändå att flyget finns så att man snabbt kan ta sig till sina kära en bit bort!
    Känner mig lite piggare för varje dag nu så det rättar nog till sig till slut, tack för omtanken!
    Ha det gott och var rädd om dig!
    Kram Allis

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails