tisdag 16 februari 2010

Mums

Har ni mumsat i er en sådan här idag på fettisdagen? Det har jag, för jag hade sådan tur att det serverades en semla till halvtre-fikat på jobbet.
Mums. ;)



Det blir lite 60-nostalgi om semlorna också.
Kunde inte låta bli, så jag bläddrade igenom en Husmoderns Köksalmanack från början av 60-talet. Jodå det står allt om semlor där och skulle det vara så att ni missat en semla idag, så går det bra att vänta till nästa tisdag.

Vad menar jag nu då?

Ja, vad står det där egentligen?

"Semlorna blir ännu mer uppskattade om det inte serveras precis lika varje tisdag"...

?

Åt man semlor varje tisdag under hela februari på den tiden???

Är det därför jag gillar semlor så mycket? Fast jag borde väl varit trött på dem då om jag ätit så många under min uppväxt. Nä, jag kommer inte ihåg hur det var med "semmel-ätandet" hos oss på den tiden faktiskt.



Trött på semlor blev jag inte, men jag föredrar att göra dem själv, lite mindre, nättare och inte så mycket grädde.
Då kan man ju äta fler och det är inte dumt!
Så nu väntar jag bara på nästa tisdag...

Hej från en alltid lika fikasugen Maja :)


5 kommentarer:

  1. Jag missade semla igår...får nog ta igen de i dagarna... :)

    SvaraRadera
  2. Hej hittade tack och lov in hit igen tack vare din kommentar. Hoppas jag får lägga till dig bland mina byggbloggar.Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  3. Där lärde jag mig verkligen nåt nytt! Varför begränsa nåt så smaskigt till en enda dag om året? Jag röstar för återinförandet av en semmel-månad!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Enligt traditionen började man äta semlor på fettidsdag, tisdagen efter fastlagssönda´n. Sen skulle man äta upp sig på semlor varje tisdag fram till fastan. Hur många som helst för att stå sig fram till påsk!!! När fastan inträdde gällde det att fasta fram till påskdagen (eller påsklördag). Det här är från Sveriges katolska tid och jämför gärna med ramadan. Jag tycker det är kul med traditioner och kulturhistoria. - Men fastar gör jag dessvärre inte. Det vore nog nyttigt.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jajamän visst åts de en semla i tisdags! De var jobbet som bjöd och den var SÅ god!!!! Mums! Dn var inköpt i Partille någonstnas!

    Jag kunde nog tänka mig att haka på med en semla varje tisdag...men de skulle väl synas runt midjan i mars kan man tro!

    Må så gott & trevlig helg!
    Kram, Lina

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!

Om du vill läsa mer

Related Posts with Thumbnails